img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

Thursday, June 28, 2012

ဆက္သြယ္ေရး၊ ယွဥ္ၿပိဳင္ေရးႏွင့္ ဥပေဒခိုင္မာေရး



Photo

By Smart News 
ဆက္သြယ္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ

ဆက္သြယ္ေရးဆုိင္ရာ နည္းပညာမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏွင့္ ထိုနည္းပညာမ်ားကုိ ႏုိင္ငံအတြင္း စနစ္တက် ျပန္လည္ အသံုးခ်မႈသည္ ႏုိင္ငံတစ္ခု၏ တိုးတက္မႈအတြက္ အေျခခံအုတ္ျမစ္ပင္ ျဖစ္သည္ဟု ဟားဗတ္တကၠသုိလ္ ပါေမာကၡ Jorgenson ကဆိုခဲ့သည္။ စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအဖဲြ႕ (OECD) ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ဆက္သြယ္ေရး တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖဳိးမႈသည္ ထိုႏုိင္ငံမ်ား စီးပြားေရး တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကုိ ရရွိေစရန္ သံုးပံုတစ္ပံုမွ် အေထာက္အကူျပဳခဲ့သည္ဟု အျခားပညာရွင္ အုပ္စုတစ္ခုက တင္ျပခဲ့သည္။ ပညာရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ Waverman, Meshi ႏွင့္ Fuss သံုးဦးတို႔၏ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္က သုေတသနျပဳခ်က္အရ “မိုဘုိင္းဖုန္း တိုးတက္မႈသည္ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈအေပၚ ထူးျခားသိသာၿပီး ေကာင္းက်ဳိးေပးေသာ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈမ်ား ရွိေစသည္။ အထူးသျဖင့္ မိုဘုိင္းဖုန္းေၾကာင့္ ရရွိမည့္ေကာင္းက်ဳိး၌ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ရသည့္ ေကာင္းက်ဳိးထက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံတြင္ ရမည့္ေကာင္းက်ဳိးက ၂ ဆ ပုိမ်ားလိမ့္မည္” ဟု သိရသည္။
အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ေၾကးနန္းဆက္သြယ္ေရးအဖဲြ႕ (ITU) ၏ ေလ့လာခ်က္အရ “ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ား၌ တယ္လီဖုန္းလုိင္း (ႀကိဳးဖုန္းႏွင့္ မိုဘုိင္းဖုန္း ၂ မ်ဳိးစလံုး အက်ဳံးဝင္ပါသည္) တစ္လုိင္းအသစ္ တပ္ဆင္ အသံုးျပဳတုိင္း ထိုႏုိင္ငံ၏ တုိင္းျပည္ဝင္ေငြ (GDP) ကုိ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၄၅၀၀ မွ် တိုးပြားေစႏုိင္သည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏုိင္ငံမ်ားအတြက္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ စာမတတ္ေျမာက္မႈ ပေပ်ာက္ေရးႏွင့္ ပုိမိုေကာင္းမြန္ေသာ က်န္းမာေရး ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား ျဖည့္ဆည္းေပးေရးသည္ စိန္ေခၚခ်က္မ်ား ျဖစ္၏။ ဆက္သြယ္ေရးက႑က ေကာင္းစြာ သက္ဝင္လႈပ္ရွား အလုပ္လုပ္ပါမွ ထိုစိန္ေခၚခ်က္မ်ား အားလံုးကုိ ေျဖရွင္း၍ရႏုိင္မည္” ဟု ေလ့လာေတြ႕ရွိရ၏။

၁၉၈၀ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ဆက္သြယ္ေရးက႑ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကုိ စတင္ခဲ့သည္။ ပထမဆံုး အေမရိကန္၌၊ ထို႔ေနာက္ အဂၤလန္ႏုိင္ငံ၊ ထို႔ေနာက္ ဥေရာပ၊ လက္တင္အေမရိက၊ အာရွ၊ အာဖရိက အဆင့္ဆင့္ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားခဲ့သည္။ ဆက္သြယ္ေရးက႑ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းမ်ားစြာ ရွိသည့္အနက္ နည္းပညာအေျပာင္းအလဲ လ်င္ျမန္လာျခင္းႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးက႑ ပုိမိုတိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးကာ တုိင္းျပည္စီးပြားေရး တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကုိ အေထာက္အကူျပဳရာမွ တစ္ဆင့္ ျပည္သူလူထု၏ လူေနမႈဘဝကုိ ပုိမိုတိုးတက္ ျမင့္မားေစလိုျခင္းက အဓိကေနရာမွ ပါဝင္ခဲ့သည္။ ဆက္သြယ္ေရးဆုိင္ရာ အေျခခံအေဆာက္အအုံမ်ား၌ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္းသည္ စီးပြားေရး တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ လိုအပ္ေသာ အေျခခံအုတ္ျမစ္မ်ားပင္ ျဖစ္သည္ဟု ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ားက မွတ္ယူၾကသည္။ ႏုိင္ငံေတာ္အေနႏွင့္ ဂ႐ုစိုက္ရမည့္ေနရာ၊ လုပ္ရမည့္ အလုပ္မ်ားစြာရွိရာ ေနရာတစ္ခုတည္းကုိ ဘ႑ာေငြ ပံုေအာေပးရန္ ကန္႔သတ္ခ်က္ ရွိႏုိင္သည္။ ထိုသုိ႔ေသာ အေျခအေနမ်ဳိးတြင္ ဆက္သြယ္ေရးဆုိင္ရာ အေျခခံအေဆာက္အအုံ၌ အစိုးရက ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံေငြ ထည့္ဝင္ျခင္းအစား ပုဂၢလိကက႑ႏွင့္ ပူးေပါင္းၿပီး တိုးတက္ေအာင္ျမင္ေရးကုိ လုပ္လာၾကသည္။ ဆက္သြယ္ေရးက႑အား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ရာတြင္ လက္တင္အေမရိကတုိက္ ႏုိင္ငံမ်ား၌ ႏုိင္ငံပုိင္ ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္း၏ စေတာ့ရွယ္ယာမ်ားကို ႏုိင္ငံျခားမွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားထံသုိ႔ ေရာင္းခ်ေလ့ရွိ၏။ ႏုိင္ငံျခားမွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ား ဆိုသည္မွာ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ဆက္သြယ္ေရးကုမၸဏီမ်ားႏွင့္ ဘ႑ာေရး အဖဲြ႕အစည္းမ်ား၏ ပူးေပါင္း ဖဲြ႕စည္းထားေသာ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားပင္ ျဖစ္၏။

ထိုအဖဲြ႕အစည္းမ်ားက ေဒသခံ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ ေပါင္းၿပီး ႏုိင္ငံပုိင္ ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္း၏ စေတာ့ရွယ္ယာမ်ားကုိ ဝယ္ယူၾက၏။ ထုိရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားသည္ သက္ဆုိင္ရာႏုိင္ငံ၏ ဆက္သြယ္ေရးက႑တြင္  အထူးအခြင့္အေရးမ်ား ရၾက၏။ အထူးအခြင့္အေရးဆိုသည္မွာ ဆက္သြယ္ေရးဆုိင္ရာ အေျခခံဝန္ေဆာင္မႈ (Basic Service) ႏွင့္ပတ္သက္၍ ၅ ႏွစ္မွ ၁၀ ႏွစ္အတြင္း လက္ဝါးႀကီး အုပ္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရျခင္းကုိ ဆို၏။ ဆက္သြယ္ေရးဆုိင္ရာ အေျခခံဝန္ေဆာင္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ႏုိင္ငံတစ္ခုႏွင့္တစ္ခုအၾကား အဓိပၸာယ္သတ္မွတ္ပံု မတူညီၾကေပ။ အာဂ်င္တီးနားႏုိင္ငံတြင္ ႀကဳိးဖုန္းေပၚ၌ လူတစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး အသံျဖင့္ အဆက္အသြယ္လုပ္ျခင္းကုိ အေျခခံဝန္ေဆာင္မႈဟု သတ္မွတ္၏။ ဆက္သြယ္ေရးက႑အား  ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား လုပ္ရာတြင္ အခ်ဳိ႕ကုိပုဂၢလိကပုိင္အျဖစ္သုိ႔ လႊဲေျပာင္းေပးခဲ့ျခင္းမ်ဳိး ရွိ၏။ ဤသုိ႔ ေဆာင္ရြက္ရာ၌ ဝန္ထမ္းမ်ား၏ အလုပ္အကုိင္မ်ား ထိခိုက္မည္ကုိ စိုးရိမ္ၿပီး ဆန္႔က်င္မႈမ်ားလည္း ျဖစ္ေပၚခဲ့၏။ သုိ႔ေသာ္လည္း ႏုိင္ငံအမ်ားစုႏွင့္ ႏုိင္ငံပုိင္ ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္း၏ စေတာ့ရွယ္ယာမ်ားအား ဆက္သြယ္ေရးဝန္ထမ္းမ်ားကို ျပန္လည္ေရာင္းခ်ျခင္း၊ ဝန္ထမ္းမ်ားအား ျပန္လည္ေလ့က်င့္ၿပီး ခန္႔ထားျခင္း၊ အၿငိမ္းစားယူမႈဆုိင္ရာ ေထာက္ပံ့မႈမ်ား ရက္ေရာစြာေပးျခင္းတို႔ျဖင့္ ေျပလည္ေအာင္ ေျဖရွင္းေပးခဲ့ၾကသည္ခ်ည္း ျဖစ္၏။ အခ်ဳိ႕ကလည္း ႏုိင္ငံပုိင္ ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းကုိ ျပည္ပရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားအား ထုတ္ေရာင္းပါက ႏုိင္ငံ၏ စ႐ိုက္လကၡဏာ (Identity) ကုိ ထိခိုက္မွာ စိုးရိမ္ၾက၏။ အထူး စိုးရိမ္ၾကသည့္အခ်က္မွာ ႏုိင္ငံေတာ္ ဆက္သြယ္ေရးက႑ကုိ လုပ္ကုိင္ခြင့္ရပါက ႏုိင္ငံေတာ္၏ လုံၿခံဳေရးအတြက္ပါ အႏၲရာယ္ရွိလာႏုိင္မည္ဟု သံုးသပ္ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ႏုိင္ငံပုိင္ ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းကုိ ပုဂၢလိကပုိင္လုပ္ငန္းအျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းေရး လုပ္ကုိင္ၾကရာတြင္ အသံုးျပဳေသာ Model ပုံစံ ၄ မ်ဳိးကုိ ေတြ႕ရ၏။ ၎တို႔မွာ

(က) အျပည့္အဝ ၿပိဳင္ဆုိင္ခြင့္ေပးၿပီး ပုဂၢလိက ျပဳလုပ္ျခင္း (Privatisation with Full Competition)
(ခ) ၿပိဳင္ဆုိင္မႈကုိ အဆင့္အလုိက္ ခြင့္ျပဳၿပီး ပုဂၢလိကပုိင္ ျပဳလုပ္ျခင္း (Privatisation with Phased-In Competition)
(ဂ) ပုဂၢလိကပုိင္ မျပဳလုပ္ဘဲ ဆက္သြယ္ေရးေစ်းကြက္ကုိ ေျဖေလွ်ာ့ေပးျခင္း (Liberalisation withoutPrivatisation)
(ဃ) ေျဖေလွ်ာ့ျခင္း၊ ပုဂၢလိကပုိင္ ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိဘဲ ပုဂၢလိကႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္း (Private sector participation without privatisation and Liberalisation)
ဆက္သြယ္ေရးက႑၌ အျပည့္အဝ ၿပိဳင္ဆုိင္ခြင့္ေပးၿပီး ပုဂၢလိကျပဳလုပ္ျခင္း လမ္းေၾကာင္းကုိ ႏုိင္ငံအနည္းငယ္ကသာ ေရြးခ်ယ္ၾကပါသည္။ သံုးစဲြသူမ်ားအတြက္ လက္ငင္းအက်ဳိးရွိေစလိုေသာ ႏုိင္ငံမ်ားအေနႏွင့္ ေဖာ္ျပပါ Model (က) ႏွင့္ (ဂ) ကုိ ေရြးခ်ယ္ေလ့ရွိပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ေရရွည္၌ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ ဥပေဒေၾကာင္းအရ အျပည့္အဝ အခုိင္အမာ ရွိထားရန္ လိုပါသည္။ ဤကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ရန္အတြက္လည္း အခ်ိန္ယူရပါမည္။ ၿပဳိင္ဆုိင္မႈကုိ အဆင့္လုိက္ခြင့္ျပဳၿပီး ပုဂၢလိကလုပ္ျခင္းသည္ ညင္သာေသာ အေရြ႕ျဖစ္ပါသည္။ ဤအေရြ႕က ဥပေဒေၾကာင္းကုိလည္း ပုိမို ခုိင္မာေစပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ကာလၾကာျမင့္ပါက ဤပံုစံ၏ အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ား ထိခိုက္လာႏုိင္ပါသည္။ ဆက္သြယ္ေရးသည္ တုိင္းျပည္၏ စီးပြားေရး တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကုိ အေထာက္အကူျပဳပါသည္။ ဆက္သြယ္ေရး၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကလည္း တုိင္းျပည္၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကုိ မလဲြမေသြ အေထာက္အကူ ျပဳရမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္... ဆက္သြယ္ေရးက႑ကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ရာတြင္ ဥပေဒနည္းဥပေဒမ်ားကုိ အရင္ဦးေအာင္ ကုိင္တြယ္ ေဆာင္ရြက္ျပဳျပင္ခဲ့ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားသည္သာ ေရရွည္၌ သိသာထင္ရွားေသာ ေအာင္ျမင္မႈမ်ားရခဲ့ပါေၾကာင္း တင္ျပအပ္ပါသည္။

ေမာင္ရင္ႏြယ္

No comments:

Post a Comment

လာၾကည္႔ခဲ႔ ေၾကာင္းေၿပာခဲ႔ ပါ - ေလးစားစြာၿဖင္႔ - လယ္ေ၀းသား